2.04.2020
JĘZYK POLSKI:
2.04.2020r.
Język polski, kl. V
Dzisiaj zapoznasz się, a właściwie przypomnisz sobie piękny utwór, który często śpiewamy w Kościele, Pieśń poranna - Franciszka Karpińskiego.
A temat jest następujący:
Radość ze świata, który nas otacza.
1.Otwórz podręcznik na str.197 i przeczytaj utwór / cicho i głośno /. Możesz również posłuchać pieśni na Youtube / Sprawdź, który znany kompozytor ułożył muzykę do wiersza i spopularyzował go jako pieśń pod tytułem Kiedy ranne wstają zorze. Zaśpiewaj...
,
2.Zastanów się, kto i do kogo się zwraca w tym utworze? /zapisz/
człowiek, który budzi się rano; zwraca się do Boga
3. Za co podmiot liryczny dziękuje Bogu i jakich uczuć doświadcza ?/zapisz/
jest wdzięczny za stworzenie, ochronę i ocalenie (zbawienie), za obsypywanie darami, za możliwość przeżywania kolejnego dnia; widzi, że cały świat chwali Boga, wszystkie żywioły (m.in. ziemia, morze); szuka Boga, gdyż w Jego obecności czuje się bezpiecznie; doświadcza wdzięczności, radości, podziwu, zachwytu
4. Kiedy można doświadczyć podobnych uczuć?/zapisz/np. gdy widzimy coś pięknego; doświadczymy czegoś dobrego, wzruszającego; gdy ktoś nam coś podaruje; gdy jesteśmy z kimś, kogo kochamy; gdy unikniemy jakiegoś niebezpieczeństwa /dopisz swoje pomysły/
5.Przypomnij sobie cechy hymnu - i wykonaj polecenie /zapisz notatkę/Wpisz w luki właściwe wyrazy, tak aby powstała poprawna definicja hymnu.
humorystyczny uroczysty religijną codzienną rodzinny patriotyczną narodowy
Mazurek Dąbrowskiego Pieśń o wodzu miłym
Hymn to utwór ....................................................................., podejmujący tematykę ............................................................ lub ...................................................................... Jedną z jego odmian jest hymn .................................................................. - w Polsce to ..................................................................................................................................
..............
7. Podaj, jakie cechy budowy sprawiają, że wiersz Franciszka Karpińskiego jest rytmiczny. Podaj liczbę strof, wersów w strofach, sylab w wersach. Wypisz rymujące się wyrazy, podkreśl w nich jednakowe cząstki.
podział na strofy............................................................................................................................
...............
liczba wersów w strofach: ...............................................................................................................
liczba sylab w wersie: ...............................................................................................................
obecność rymów: ...............................................................................................................
rymujące się wyrazy: ..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
......................................................
7. Napisz, za co mogłabyś / mógłbyś podziękować w swoim życiu. Wymień co najmniej pięć powodów:
1.
2.
3.
4.
5.
8. Dla chętnych:
Przez tydzień prowadź dzienniczek wdzięczności i zapisuj w nim wszystko, co sprawia Ci radość /Możesz ten dzienniczek ozdabiać, kolorować; może to być notesik, kilka połączonych wstążeczką kartek...Wszystko zależy od Ciebie. /
Pozdrawiam
Krystyna Kita
Zostań w domu.
BIOLOGIA:
(PROSZĘ WPISAĆ DATĘ PRZY ODPOWIEDNIM TEMACIE W ZESZYCIE ĆWICZEŃ)
Temat: Budowa roślin. Tkanki roślinne cz 1.
Data: 2.04.2020
- CZYTAMY LEKCJĘ W PODRĘCZNIKU NA STR 120 – 126. (LEKCJA JEST DŁUGA, TRUDNA, ALE BARDZO WAŻNA – DLATEGO ROBIMY JĄ PRZEZ 2 GODZINY)
- UZUPEŁNIAMY ZADANIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ WAM KŁOPOTU – CZYLI TE KTÓRYCH JESTEŚCIE PEWNI – MINIMUM 2 DO WYBORU. ( ZOSTAWCIE SOBIE COŚ NA NASTĘPNY TYDZIEŃ :)
- PONIŻEJ WIADOMOŚCI UMIESZCZAM PLIK DO ODCZYTU (W FORMACIE PDF) „ Tkanki-notatka” W KTÓRYM PRZYGOTOWAŁEM GOTOWĄ NOTATKĘ - DOKONAŁEM PODZIAŁU TKANEK PODAJĄC SPORO PRZYKŁADÓW, JEŚLI MACIE TAKĄ MOŻLIWOŚĆ MOŻECIE JĄ WYDRUKOWAĆ I WKLEIĆ DO ĆWICZEŃ JAKO DODATKOWĄ KARTKĘ. JEŚLI NIE - ZOSTAWCIE PLIK NA KOMPUTERZE – WYKORZYSTACIE GO PRZY POWTÓRCE :).
W PRZYPADKU PYTAŃ KONTAKT ZA POŚREDNICTWEM DZINNIKA LIBRUS / WIADOMOŚCI / NAPISZ / NOWA WIADOMOŚĆ. ALTERNATYWNY KONTAKT: e-mail paramecium@wp.pl
Martowicz
TECHNIKA:
Temat: Technika origami.
Proszę zapoznać się z tekstem z podręcznika.
Zadanie: Wykonaj dowolne zwierzątko z papieru w technice origami , zrób zdjęcie i wyślij na e-maila barbara.w.m.szkola@op.pl do 9.IV.
HISTORIA:
Proszę przeczytać z podręcznika temat:” Czasy świetności dynastii Jagiellonów” str.216 – 221, następnie pod tematem lekcji przepisać TO JUŻ WIEM str.221