30.03.2020
JĘZYK POLSKI:
Język polski, kl. V
30.03.2020r.
Dzień dobry
Dzisiaj zapraszam Ciebie na zajęcia z nauki o języku... Będzie to przypomnienie wiadomości
i umiejętności o związkach podrzędnych i współrzędnych w zdaniach, a także o grupie podmiotu
i orzeczenia.
1.Zapisz temat lekcji:
Dodajemy określenia, czyli budujemy zdania rozwinięte.
2. A teraz otwórz podręcznik na stronie 188 i przeczytaj uważnie /nawet kilka razy/ informacje: Już to wiem!. /Jeżeli jest taka potrzeba, to wróć na str. 144 i 166 podręcznika - aby lepiej zrozumieć temat/.
3. Czas na ćwiczenia:
I/ Zapisz w zeszycie i wskaż poprawne odpowiedzi. Podkreśl P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F, jeśli informacja jest niezgodna z prawdą.
Podmiot domyślny w zdaniu można określić na podstawie formy czasownika lub kontekstu wypowiedzi
P
F
Grupę podmiotu tworzą wszystkie rzeczowniki występujące w zdaniu.
P
F
Podmiot szeregowy wskazuje na grupę osób będących wykonawcami czynności.
P
F
Grupę orzeczenia tworzy podmiot i orzeczenie.
P
F
Związek współrzędny to taki, w którym jeden człon jest ważniejszy od drugiego, np. pociąg po- spieszny.
P
F
II/ Zad.1, str. 188/podręcznik/ - Nad tym poleceniem się zastanów i wykonaj go poprawnie
w myślach. Nie zapisuj.
III/ Zad. 3, str. 188 - Wykonaj w zeszycie.
IV/ Wyrazy i wyrażenia zaznaczone drukowanym pismem pełnią w zdaniach różne funkcje. Jakie? Z kolumny 2. wybierz poprawne określenia /zapisz w zeszycie/
A. Od wielu lat marzyłem O WYJEŹDZIE w ciepłe kraje.
B. Wróciłaś BARDZO późno.
C. Szedł ULICĄ.
D. Do drzwi zapukał NIEZNAJOMY.
E. WYSZEDŁ z tego bez szwanku.
F. OGROMNE fale wzbudzały strach turystów.
a) określenie orzeczenia
b) określenie orzeczenia
c) orzeczenie
d) podmiot
e) określenie określenia
f) określenie podmiotu
V/ Podkreśl w podanych zdaniach związki główne/ zapisz te związki w zeszycie/
a) W kolejnej części malutka czarownica robi na drutach wełniane skarpety.
b) Japończycy od wielu lat fascynują się życiem owadów.
c) Niektóre osoby przeznaczają na sen tylko cztery godziny.
d) Każde twoje życzenie spełni jasnozielony koliberek.
VI/ Zad. 6, str. 189 /podręcznik/ wykonaj do zeszytu.
VII /W podanych zdaniach podkreśl zieloną kredką grupę podmiotu, a niebieską - grupę orzeczenia /wykonaj w zeszycie/
Za szczyptę szafranu król Nibynóżki Wrocisław oferował rękę księżniczki Wandy i ćwierć królestwa.
Opieka chińskiego smoka zapewniała dostatek i powodzenie w interesach.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat podniósł się znacząco poziom wody na świecie.
Pod osłoną nocy przykleja na drzwiach kartkę z podziękowaniem.
VIII/ Zadanie dla chętnych:
Wpisz związki wyrazowe w odpowiednie miejsca:
mały chłopiec, świeci mocno, przenosić drogi, zdjęcia i filmy, mama gotuje, rozpisał kombinacje, kierują się do lasu, lakierowaną torbę, Tomek oraz Jacek, jutro wracam, on śpi, jedną linię, jasny albo ciemny
związki współrzędne:................................
związki podrzędne:...................................
Powodzenia w rozwiązywaniu zadań i w zdobywaniu nowych umiejętności.
Pozdrawiam.
Krystyna Kita
MATEMATYKA:
Temat: Powtórzenie przed klasówką.
Podręcznik str. 40 – 41.
W zeszycie przedmiotowym rozwiąż następujące zadania:
str.40 zad. 1d, 2d, 5c f, 6c e f, 8, 9a.
Wyślij zdjęcia tych przykładów (dbaj o czytelny zapis) na adres: aga50@interia.pl
JĘZYK ANGIELSKI:
Klasa V
Temat: Powtórzenie materiału z rozdziału 5.
Plik do pobrania znajduje się jako załącznik na dole strony
zadania: 3, 4.6.7
PLASTYKA:
Temat: Tworzę przez cały rok – pisanka wielkanocna.
Wykonaj pisankę w dowolnej technice plastycznej, zrób zdjęcie wykonanej pracy i wyślij na adres email: barbara.w.m.szkola@op.pl do świąt wielkanocnych