30.03.2020
BIOLOGIA:
(PROSZĘ WPISAĆ DATĘ PRZY ODPOWIEDNIM TEMACIE W ZESZYCIE ĆWICZEŃ)
Temat: Gady – adaptacje do środowiska lądowego.
Data: 30.03.2020
- CZYTAMY LEKCJĘ W PODRĘCZNIKU NA STR 103 – 106.
- UZUPEŁNIAMY ZADANIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ WAM KŁOPOTU – CZYLI TE KTÓRYCH JESTEŚCIE PEWNI – MAKSIMUM 2 DO WYBORU.
- ZA POSREDNICTWEM DZIENNIKA WYSYŁAM WAM RÓWNIEŻ ZADANIE DOMOWE O TEMACIE „Gady - zadanie”. ZAWIERA ONO PLIK TEKSTOWY O NAZWIE „Gady - zadanie” KTÓRY TRZEBA UZUPEŁNIĆ I ODESŁAĆ PRZEZ DZIENNIK (PRZED NASTĘPNĄ LEKCJĄ W PONIEDZIAŁEK 6.04.2020) .
MARERIAŁY DODATKOWE (NIEOBOWIĄZKOWE): POD LINKIEM https://epodreczniki.pl/a/gady---mistrzowie-przetrwania-w-suchym-srodowisku/DZOMypAxr JEST LEKCJA INTERNETOWA. MOŻNA JĄ POCZYTAĆ, OGLĄDNĄĆ ZDJĘCIA I RYSUNKI, NA KOŃCU TEJ LEKCJI SĄ INTERAKTYWNE ZADANIA. MOŻNA JE ZROBIĆ, ALE PROSZĘ WYNIKÓW NIE ODSYŁAĆ DO MNIE – WYNIK MOŻECIE SPRAWDZIĆ PRZYCISKIEM „SPRAWDŹ”, W PRZYPADKU BŁĘDNEJ ODPOWIEDZI MOŻNA POWTÓRZYĆ ROZWIĄZANIE.
MÓJ E-MAIL: paramecium@wp.pl, TELEFON: 500597606
Proszę się ze mną kontaktować przez dziennik Librus. „Wiadomości/Napisz/Nowa wiadomość”
Na wszystkie pytania odpowiem.
Martowicz
**********************************************************************
Gady - zadanie domowe
- Wpisz w wyznaczone miejsca:
- 3 cechy przystosowujące płazy do życia na lądzie.
(wpisz po dwukropku):
- Twoim zdaniem 3 najważniejsze cechy gadów, które umożliwiły im opanowanie lądu.
(wpisz po dwukropku):
- Uzupełnij tekst:
Jaja niektórych kręgowców mają specyficzne nazwy, u ryb nazywamy je (wpisz po dwukropku): ,
zaś u płazów (wpisz po dwukropku): .
Larwy płazów nazywamy (wpisz po dwukropku): ,
a proces ich przemiany w osobnika młodocianego to (wpisz po dwukropku):
Wśród obecnie żyjących gadów wyróżniamy cztery rzędy:
- pozbawione kończyn (wpisz po dwukropku):
- posiadające dwuczęściowy pancerz (wpisz po dwukropku):
- związane z wodą (wpisz po dwukropku):
- żyjące na lądzie i bardzo zwinne (wpisz po dwukropku):
***************************************************************************************************************
JĘZYK POLSKI:
Dzień dobry
Mam nadzieję, że udało Ci się poprawnie wykonać zadania z lekcji powtórzeniowej. Teraz możesz sprawdzić i poprawić - jeżeli coś poszło nie tak...
Zad.1/ C
Zad.2/ C
Zad.3/ D
Zad.4/ B
Zad.5/ B
Zad.6/ A,C,E
Zad.8/
a/ jedenasty listopada tysiąc dziewięćset osiemnastego roku
b/ 11 listopada 1918r.
c/ 11.11.1918r. lub 11 XI 1918r.
A teraz przechodzimy do Wyobraźni bez granic.... - to tytuł nowego rozdziału w Twoim podręczniku. Otwórz go na str. 181 i zapoznaj się z informacją - co to jest instalacja, a następnie spróbuj przeanalizować w myślach polecenia umieszczone z prawej strony zdjęcia.
1. Zapisz temat:
W wyobraźni możesz wszystko!
2. Zapoznaj się z wierszem Zbigniewa Herberta /przeczytaj kilka razy/ ,Pudełko zwane wyobraźnią /str. 182 / a następnie zapisz przywołane zaklęcia i wywoływane obrazy:
a/Zastukaj palcem w ścianę.
OBRAZ 1.
Z zegara wyskakuje kukułka i wywołuje las.
b/Zaświstaj cienko.
OBRAZ 2.
Wśród gór i dolin pojawia się rzeka.
c/Chrząknij znacząco.
OBRAZ 3.
Wyłania się miasto otoczone murem, wieża i żółte małe domki.
d/Zamknij oczy.
OBRAZ 4.
Zaczyna padać śnieg, prószy na drzewa, zapada noc, jedynie na szczycie wieży błyszczy zegar.
3. Inspirując się słowami Zbigniewa Herberta, ułóż własną wersję wiersza. Skorzystaj z zaproponowanego szablonu. Wymyśl tytuł /zapisz w zeszycie/.
............................................................
Zastukaj palcem w ścianę -
...........................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
.....................................................................zaświstaj cienko -
a ..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
......................chrząknij znacząco -
oto ..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
.....................
teraz zamknij oczy ..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..................................................................
4. A teraz na podstawie wiersza zdecyduj, czy informacje są prawdziwe czy fałszywe.
W zależności od tego podkreśl P lub F. / zapisz/
W utworze występują rymy.
P / F
Wiersz Zbigniewa Herberta składa się z 7 zwrotek.
P / F
Liczba wersów w poszczególnych zwrotkach nie jest jednakowa.
P / F
Nastrój wiersza jest łagodny i spokojny.
P / F
5. Dopasuj nazwy środków poetyckich do poniższych przykładów /zapisz/
A. epitet
1.zaświstaj, zastukaj, chrząknij
B. onomatopeja
2.rzeka pobiegnie
C. porównanie
3.czerwona wieża
D. ożywienie
4.domki żółte jak kostki do gry
6. I ostatnie zadanie, które prześlesz do mnie - do środy/ 1.04./.
Analizując wiersz Zbigniewa Herberta, wyłoniliśmy cztery obrazy poetyckie: las, rzekę, miasto
i zimowy pejzaż nocą. Wybierz jeden z tych obrazów i posłuż się wyobraźnią: opisz go w zeszycie, korzystając z podpowiedzi.
CO PODPOWIADA CI TWOJA WYOBRAŹNIA?
OBRAZ 1. Las
Jak wyobrażasz sobie ten las? Jaka jest pora roku? Jakie barwy w nim dominują? Jakie odgłosy można tam usłyszeć? Co mogło się zdarzyć w tym miejscu? A może Ty sam / sama się tam znajdujesz? Co widzisz, co słyszysz, co czujesz, jak się czujesz?
OBRAZ 2. Rzeka
Jaka jest wyobrażona przez Ciebie rzeka? Jaki jest jej nurt? Co powiesz o jej barwie? Wśród jakich gór płynie? Opisz doliny. Kogo lub co dostrzegasz w jej otoczeniu? A może lecisz paralotnią i podziwiasz krajobraz z góry? Opowiedz o tym.
OBRAZ 3. Miasto
Opisz dokładniej miasto. Co podpowiada ci wyobraźnia? Opisz jego położenie, wielkość, zabudowę. Kto może je zamieszkiwać? Może wiąże się z nim jakaś historia / legenda? Co je wyróżnia spośród innych miejscowości?
OBRAZ 4. Zimowy pejzaż nocą.
Opisz zimowy krajobraz nocą. Którą godzinę wskazuje zegar na wieży? Co mogą o tej porze robić ludzie w miasteczku? Jaka jest atmosfera tego miejsca? Co można dostrzec mimo padającego śniegu? A może Ty spacerujesz po tym miejscu? Dokąd zmierzasz?
Czekam na ciekawą, dłuższą formę wypowiedzi /ok. 200 słów/, w której pokażesz swoją wyobraźnię bez granic.....A masz ją na pewno! Powodzenia.
Krystyna Kita
Zostań w domu i rozwijaj swoją wyobraźnię.
I Ty możesz zostać pisarzem!
SPOTKANIE Z WYCHOWAWCĄ:
Drodzy Uczniowie,
Dzisiejsza godzina z wychowawcą ma inny charakter niż do tej pory, jednak zapewniam Was, że pomimo tej wyjątkowej sytuacji pamiętam o Was i bliskie jest mi Wasze samopoczucie.
Proszę poświęć kilka minut, aby przeczytać to co dla Ciebie przygotowałam.
Wszyscy siedzimy w domach i chowamy się przez wirusem, dla jednych może to być łatwe i przyjemne, dla innych może być kłopotliwe. Chciałabym podpowiedzieć Ci kilka pomysłów, które mogą pomóc efektywniej się uczyć w domu.
1. PLANUJ! - uważam, że dobrym pomysłem jest rozpoczynanie każdego dnia o tej samej porze - podobnie jakbyś wstawał do szkoły. Nauczyciele przysyłają materiały do samodzielnego opracowania. Planowanie swojego dnia, poukładanie go krok po kroku może okazać się bardzo pomocne. Pamiętaj - obowiązki na początku - przyjemności jako nagroda.
2. ZAPISUJ! - ciężko wyobrazić sobie, abyśmy funkcjonowali w szkole bez planu zajęć, podobnie teraz, kiedy masz przed sobą cały dzień i musisz go zagospodarować. Zachęcam, aby przygotowywać sobie taki plan dzienny, tygodniowy i zapisywać wszystko co w danym dniu należy wykonać. Może to być tarcza zegara, kolorowe karteczki czy kalendarz książkowy.
3. PRZYGOTUJ SIĘ! - zadbaj o porządek na biurku . Na biurku najlepiej, żeby było - nic. Oczywiście z wyjątkiem zeszytu, książki - tego co w danej chwili używasz. Usuń przedmioty, które Cię rozpraszają - nawet jeśli sprzątanie biurka zajmie Ci pół dnia - ja Ci bardzo kibicuje - i jest też to aktywną formą spędzania czasu wolnego - taka inna lekcja wychowania fizycznego.
4. PRZERWY! - w szkole przypominają nam o nich dzwoni, w domu musisz zorganizować je sam. Optymalny czas nauki to 30 minut i krótka przerwa. Co robić w tym czasie? przewietrz pokój, wyjdź na balkon, zrób sobie herbatę. Nie wykonuj wtedy rzeczy, które Cię wciągają - to nie czas na grę na komputerze.
5. ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ! - pij dużo wody - nasz mózg to lubi, jedz regularnie, unikaj słodyczy i słodzonych napojów.
Jak się pewnie domyślasz piszę tę wiadomość z domu bo podobnie jak Ty spędzam w nim wszystkie dni. W całym tym niechodzeniu do szkoły, chodzi o to, aby nie spotykać się innymi ludźmi. To może być trudne, nudne, męczące. Ze znajomymi, babcią, kuzynką kontaktować możesz się w inny sposób - przez telefon czy komunikatory internetowe. Wspominając o kontaktach z innymi osobami za pomocą Internetu - przypominam o netykiecie. Kulturalni i życzliwi - przypominam -jesteśmy dla siebie wszędzie - nie tylko w realu.
Kochani Uczniowie - zadbajcie o to, aby był to dla Was - pomimo trudności - fajny czas - taki w którym będziecie mieć przestrzeń, żeby odpocząć, rozwijać swoje zainteresowania, ale też żeby się pouczyć, żeby w taki dobry sposób pobyć z rodzeństwem, rodzicami.
Pamiętajcie o możliwości kontaktowania się ze mną za pomocą e-dziennika.
Do zobaczenia i miłej nauki:)
Barbara Wójtowicz - Machota
TECHNIKA:
Temat: Hutnictwo na przełomie wieków.
Proszę przeczytać tekst w załączniku.