27.03.2020
JĘZYK POLSKI:
Proszę zapisać temat dzisiejszej lekcji:
Herosi popkultury. Spiderman. Siła złego na jednego / fragment komiksu/.
1.Zapisz w zeszycie na środku kartki słowo BOHATER i w formie słoneczka dopisz swoje skojarzenia.
2. Następnie zapisz i uzupełnij / zwróć uwagę na poprawność ortograficzną/:
Bohater to:
a/ człowiek, który.............................................................................................................................
b/ główna postać............................................................................................................................
..
bohater (jaki?) - wojenny, ............................................................................................................
bohater (czego?) - narodu,..........................................................................................................
wyrazy bliskoznaczne - heros,......................................................................................................
Dopisz odpowiednie rzeczowniki do różnych form rodzajowych przymiotnika bohaterski.
bohaterski: żołnierz, .................................................................................................................... bohaterska: postawa, .................................................................................................................. bohaterscy: obrońcy, ................................................................................................................... bohaterskie: pieśni, .....................................................................................................................
3. Przeczytaj informacje wstępne /podręcznik,str. 157/ i zapisz notatkę:
popularny - powszechnie znany i ceniony, modny, przystępny, mający na celu głównie dostarczanie rozrywki i przyjemności, głośny, sławny, słynny.
popkultura - kultura przeznaczona dla masowego odbiorcy, obejmuje produkty (np. piosenki, filmy, programy, utwory literackie) nieskomplikowane, łatwe w odbiorze, schlebiające przeciętnym gustom, zazwyczaj o niewysokiej wartości artystycznej, szeroko rozpowszechniane, znane i modne.
Bohaterowie popkultury:
mają charakterystyczne, rozpoznawalne cechy wyglądu, ubioru, sposób zachowania się;
odznaczają się niezwykłymi umiejętnościami i cechami charakteru;
walczą ze złem w obronie podstawowych wartości (np. sprawiedliwości, bezpieczeństwa, pokoju, prawdy);
bronią słabszych;
w swoim postępowaniu realizują określony, przewidywalny schemat.
4. Zapoznaj się z fragmentem komiksu, który zamieszczony jest w podręczniku na str. 158/159.
5. Opowiedz głośno, np. domownikom - własnymi słowami -historię ukazaną za pomocą obrazków /zwanych w komiksie kadrami/, a następnie przepisz notatkę:
komiks (z ang. comic strip komiczny pasek) - opowieść przedstawiona przez serię następujących po sobie obrazków (kadrów) wspomaganych niewielką ilością tekstu włączonego w rysunek za pomocą ramek i dymków, powstały pod koniec XIX w., stanowi jeden z charakterystycznych elementów współczesnej kultury masowej.
6. Praca do przesłania /do poniedziałku/.
Przedstaw listę znanych Ci bohaterów / filmowych/ kultury masowej. Napisz tytuł filmu, z którego pochodzi. Możesz dodatkowo dopisać krótką informację o bohaterze, np. czym się zajmuje....
Pozdrawiam.
Krystyna Kita
Zostań w domu.
GEOGRAFIA:
Temat: Utrwalenie wiadomości.
Przeglądnąć zadania w zeszycie ćwiczeń w dziale:
Rolnictwo i przemysł Polski.
W podręczniku zwrócić uwagę na mapy, wykresy przedstawiające:
-zagadnienia produkcji roślin oraz hodowli zwierząt.
-struktury i produkcji przemysłu
-źródeł energii i rozmieszczenia elektrowni.
Przeanalizować podsumowanie -podręcznik str.145
i str 146 rozwiązać zadania
JĘZYK NIEMIECKI:
Hallo!
Witam na kolejnej wirtualnej lekcji. Wpiszcie do zeszytu temat: Vor der Imbissbude. - /Przed budką z jedzeniem/ i datę den 27. März
Dzisiaj tylko kilka nowych słówek, mianowicie miejsca, w których można coś zjeść.
Wpiszcie do zeszytu:
die Imbissbude – budka z jedzeniem
die Salatbar – bar sałatkowy
die Pizzeria – pizzeria
das Cafe – kawiarnia
das Restaurant - restauracja
Jeżeli chodzi o gramatykę, to poznamy kolejny rodzaj czasowników – czasowniki zwrotne, czyli takie, które mają zaimek zwrotny się: czesać się, interesować się, myć się itd.
Znamy już kilka typów czasowników: regularne, nieregularne, rozdzielnie złożone.
Wszystkie odmieniają się wg schematu: /można dla utrwalenia wpisać do zeszytu/
liczba pojedyncza
ich –e
du –st
er
sie –t
es
liczba mnoga
wir –en
ihr –t
sie -en
Sie
Te końcówki obowiązują również dla czasowników zwrotnych, jest tylko jeden problem.
W języku niemieckim trzeba odmienić również zaimek zwrotny - się!
Podaję przykład odmiany – wpiszcie do zeszytu:
sich freuen – cieszyć się
ich freue mich
du freust dich
er
sie freut sich
es
wir freuen uns
ihr freut euch
sie freuen sich
Wpiszcie do zeszytu inne czasowniki zwrotne:
sich freuen – cieszyć się
sich waschen/a-ä/ - myć się
sich rasieren – golić się
sich kämmen – czesać się
sich interessieren – interesować się
sich befinden – znajdować się
sich treffen /e-i/ - spotykać się
Na tym kończymy. Od dzisiaj zadania domowe będą pojawiać się w e - dzienniku, ale w zakładce zadania domowe.
Viele Grüße! Pozdrawiam!
MATEMATYKA:
Temat: Mnożenie sumy algebraicznej przez liczbę.
Wykonaj w zeszycie następujące zadania:
Podręcznik str.161 zad. 6 b, c – wskazówka: najpierw wykonaj mnożenie liczby przez sumę, a później zredukuj wyrazy podobne, np.
8(6a -c)- 2(a+4c) = 48a- 8c -2a-8c = 46a-16c
str. 161 zad. 7, 9.
RELIGIA:
Maryja w życiu Jezusa i Kościoła (27)
INFORMATYKA:
i już koniec tygodnia:) - jeżeli nie macie dość już komputera:
czas na relaks - ale sami stwórzmy sobie grę na komputerze -
PROGRAMUJEMY i nasz ulubiony SCRATCH
https://www.youtube.com/watch?v=OWFRDxKT9Ac
Po napisaniu swojej gry nie zakładamy kont i nie publikujemy nigdzie naszej gry. Zapisujemy tylko na komputerze.