Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

6.04.2020

JĘZYK POLSKI:

Dzień dobry

Celem dzisiejszej lekcji jest:

             ćwiczenie sprawności tworzenia spójnych wypowiedzi  pisemnych,
kształcenie umiejętności odczytywania znaczeń przenośnych i symbolicznych;
doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji tekstów kultury;
powtórzenie wiadomości.

Zapisz temat:
Kręte drogi życia. Jerzy Liebert, Uczę się ciebie, człowieku.

Przeczytaj kilka razy wiersz Jerzego Lieberta / podręcznik, str. 168 / i wykonaj polecenia.

1.Następnie wskaż słowo, które powtarza się w wierszu najczęściej / zad. 1, str.169 /.
Zapisz w zeszycie:

Uczyć się, to:
przyswajać sobie jakąś wiedzę, zdobywać umiejętności;
ćwiczyć się w czymś, doskonalić się;
oswajać się z czymś;
przygotowywać się do czegoś;
wyciągać wnioski z jakichś doświadczeń;
wdrażać się do czegoś, biorąc przykład z kogoś lub czegoś.

2. Zad. 2, str. 169 / zapisz /

O świcie nadzieją zakwita, / Pod wieczór niczemu nie wierzy

na początku swojego życia człowiek jest pełen nadziei i entuzjazmu, wydaje mu się, że wszystko może osiągnąć, jednak z upływem lat rozumie, że nie wszystko uda mu się zrealizować, musi wybrać jedną z wielu możliwych dróg. Niczemu nie wierzy, gdyż zawiódł się na receptach innych, rozumie, że sam musi szukać rozwiązań swoich problemów.

od tego uczenia trudnego / Raduje się serce i boli

Proces poznawania siebie i innych jest bardzo trudny, uczenie się rozumienia ludzi, akceptowania ich niezależności, mądre korzystanie z wolności często przynosi porażki i rozczarowania (boli), czasem chwile radości (raduje się serce).


3. Zad. 3 /przeczytaj/
Osoba mówiąca zwraca się bezpośrednio do odbiorcy: Uczę się ciebie, człowieku - jest nim ogólnie określony człowiek, którym może być każdy z nas. Zwrot ten może mieć także znaczenie ogólne, być zapisem autorefleksji (człowiek zwraca się do siebie).Celem wypowiedzi osoby mówiącej jest podkreślenie, że mimo trudności w poznaniu siebie i innych (często zakończonych niepowodzeniem: I wciąż cię jeszcze nie umiem) jest to proces potrzebny, aby zrozumieć innych ludzi, ich problemy, zaakceptować zarówno sukcesy, jak i niepowodzenia.

4. Zad. 4,5,6 /przeczytaj/

TEZA:
Uczę się ciebie, człowieku, Powoli się uczę, powoli.
ARGUMENTY:
Od tego uczenia trudnego / Raduje się serce i boliO świcie nadzieją zakwita, / Pod wieczór niczemu nie wierzy Uczę się ciebie i uczę / I wciąż cię jeszcze nie umiem
PRZYKŁADY:
- ludzie popełniają błędy i muszą ponosić ich konsekwencje (np. historia Adama i Ewy z Biblii, ukazana też na freskach Michała Anioła, przykład Strzelca ze Świtezianki Adama Mickiewicza)
- trudne doświadczenia pozwalają lepiej rozumieć innych (np. Jacek z Lotu Komety)
- życie człowieka przypomina labirynt, w którym możemy się pogubić (np. grecki mit o labiryncie)
- pod wpływem doświadczeń i kontaktu z innymi ludźmi człowiek może się zmienić (np. bohater Opowieści wigilijnej Karola Dickensa)

5. A teraz przyglądnij się obrazowi, Wybór Herkulesa, str. 168...Dzieło to nawiązuje do opowieści z czasów starożytnych:


W pewnym momencie Herkules znalazł się na rozdrożu. Spotkał dwie kobiety i każda z nich zachęcała go, aby podążył za nią. Jedna z dróg do wyboru była wąska, wyboista i stroma; druga - szeroka i wygodna wiodła ku pięknym łąkom, na których wesoło flirtowały pary kochanków. Trudniejszą ścieżkę do prawdziwego szczęścia proponowała kobieta o imieniu Cnota, łatwą drogę - kobieta nosząca imię Występek.

6. Zad. 7 /przeczytaj/

W malarstwie alegorycznym każda postać reprezentuje określoną cechę lub wartość. Można rozpoznać je po atrybutach lub domyślić się z kontekstu.Cnota - zielona suknia symbolizuje nadzieję, wieniec laurowy jest obietnicą prawdziwego zwycięstwa.Występek - w lewej ręce trzyma talię kart, symbol życia beztroskiego, zmarnowanego na zabawie; opiera się na tronie z wizerunkiem sfinksa (symbol lubieżności), o który z kolei opiera się nóż; postać ma ostre paznokcie i widać, że nie waha się użyć siły, żeby zmusić Herkulesa do wybrania jej drogi.

6. Powiedz, jakiego wyboru dokonał Herkules? / Zad. 8 / - zapisz

Herkules wybrał Cnotę - zwraca się ku niej (jest bliżej) i odwraca od Występku, Cnota go obejmuje, a nad nimi, po prawej stronie obrazu widać ukazujące się czyste niebo. Rozerwana nogawka bohatera świadczy o tym, że stoczył on walkę z Występkiem.

7. Zad. 9 /zapisz/

Historia Heraklesa powstała kilka wieków p.n.e., obraz Paola Veronesego został namalowany w XVI w.

8. Wykonaj i prześlij
   Ćw. 10, str. 169 / do środy - 8.04

                         Pozdrawiam
                                Krystyna Kita                 Zostań w domu.


MATEMATYKA:

 

Temat: Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

 

Podręcznik str. 169 – uważnie przeanalizujmy przykład 1.

Wynika z niego, jakie równania nazywamy równoważnymi.

Popatrz teraz na przykład 2: zobrazowano w nim dwa sposoby rozwiązywania równań; częściej będziemy posługiwali się I sposobem.

Następnie przepisz do zeszytu poniższą notatkę:

Sprawdźmy, czy liczba (-3) spełnia równanie

a)2x-5=3x-2                                                                          b)3x+1=x-5

2*(-3)-5=3*(-3)-2                                                                    3*(-3)+1=(-3)-5

-6-5=-9-2                                                                                   -9+1= -8

-11= -11                                                                                       -8= -8

L=P                                                                                                L=P

Liczba (-3) spełnia oba równania.

Równaniami równoważnymi nazywamy równania, które mają ten sam zbiór rozwiązań.

 

Rozwiążmy równanie:

4(x+1)=x-2

4x+4=x-2     /-x         od obu stron równania odejmujemy x

4x+4-x=x-2-x

3x+4=-2      /-4          od obu stron równania odejmujemy 4

3x+4-4=-2-4

3x=-6         /:3            obie strony równania dzielimy przez 3

(3x):3= -6:3

x=-2

Teraz przepisz na zielono do zeszytu to, co zawiera ramka na str.170.

 

Potem wykonaj w zeszycie wskazane przykłady:

str.170 zad.3 b, f

str.171 zad.4e.


BIOLOGIA:

(PROSZĘ WPISAĆ DATĘ PRZY ODPOWIEDNIM TEMACIE W ZESZYCIE ĆWICZEŃ)

Temat: Podsumowanie działu „Układ nerwowy i dokrewny”

Data: 6.04.2020  

  1. CZYTAMY W PODRĘCZNIKU PODSUMOWANIE DZIAŁU NA  STR 217 – 221.
  2. UZUPEŁNIAMY ZADANIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ WAM KŁOPOTU – CZYLI TE KTÓRYCH JESTEŚCIE PEWNI – MINIMUM 2 DO WYBORU. JEŚLI ROZWIĄŻECIE WIĘCEJ TO ŚWIETNIE.
  3. ANALIZUJEMY USTNIE TEST ZE STRONY 222 – 226.

UWAGI:  KILKA PODOBNYCH PYTAŃ – JAK TYCH W ANALIZOWANYM TEŚCIE - PRZYGOTUJĘ WAM PO ŚWIĘTACH I W DOSTĘPNEJ, W MIARĘ OBIEKTYWNEJ FORMIE UZUPEŁNICIE MI TEST NA KOMPUTERACH I PRZEŚLECIE NA MOJE KONTO – O WSZYSTKIM ( W TYM O FORMIE) POINFORMUJĘ WAS JEDNAK WCZEŚNIEJ.

 

Proszę się ze mną kontaktować przez dziennik Librus. „Wiadomości/Napisz/Nowa wiadomość”

Na wszystkie pytania odpowiem.

Martowicz


CHEMIA:

WITAM

W ZESZYCIE WPISUJEMY TEMAT I  DATĘ

Temat:  Stężenie procentowe roztworu a rozpuszczalność - rozwiązywanie zadań.

 

DATA: 6.04.2020

DZIŚ RÓWNIEŻ NIE KORZYSTAMY Z PODRĘCZNIKA, ANALIZUJEMY 2 PRZYGOTOWANE PRZYKŁADY W NOTATCE DO ZESZYTU.  W ZESZYCIE ROBIMY RÓWNIEŻ  PODOBNE ZADANIE (W RAMACH LEKCJI). PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ ROZWIĄZANIA – TO NIE JEST ZADANIE DOMOWE.

NOTATKĘ I CAŁY ZAPIS DO ZESZYTU UMIESZCZAM W PLIKU PDF „Stężenie a rozpuszczalność. Notatka” PONIŻEJ WIADOMOŚCI. NOTATKĘ NALEŻY PRZEPISAĆ DO ZESZYTU. KTO MA DRUKARKĘ MOŻE WYDRUKOWAĆ I WKLEIĆ.

 

MÓJ E-MAIL: paramecium@wp.pl, TELEFON: 500597606

W PRZYPADKU PYTAŃ KONTAKTUJCIE SIĘ ZA POŚREDNICTWEM DZIENNIKA LIBRUS / WIADOMOŚCI / NAPISZ / NOWA WIADOMOŚĆ, W SZCZEGÓLNYCH PRZYPADKACH TELEFONICZNIE.

POZDRAWIAM
Martowicz


ZAJĘCIA ROZWIJAJACE ZAINT, PALSTYCZNE:

Temat:  Zwyczaje  Świąt Wielkanocnych w Małopolsce.

Proszę porozmawiać z rodzicami, babcią i dziadkiem o zwyczajach wielkanocnych w domu oraz w rejonie w którym mieszkacie.


 

ZAŁĄCZNIKI:

								

chemia - notatka

Utworzono dnia 05.04.2020, 21:57

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Marzec 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Imieniny