6.04.2020
JĘZYK POLSKI:
Dzień dobry
Celem dzisiejszej lekcji jest:
ćwiczenie sprawności tworzenia spójnych wypowiedzi pisemnych,
kształcenie umiejętności odczytywania znaczeń przenośnych i symbolicznych;
doskonalenie umiejętności czytania, analizy i interpretacji tekstów kultury;
powtórzenie wiadomości.
Zapisz temat:
Kręte drogi życia. Jerzy Liebert, Uczę się ciebie, człowieku.
Przeczytaj kilka razy wiersz Jerzego Lieberta / podręcznik, str. 168 / i wykonaj polecenia.
1.Następnie wskaż słowo, które powtarza się w wierszu najczęściej / zad. 1, str.169 /.
Zapisz w zeszycie:
Uczyć się, to:
przyswajać sobie jakąś wiedzę, zdobywać umiejętności;
ćwiczyć się w czymś, doskonalić się;
oswajać się z czymś;
przygotowywać się do czegoś;
wyciągać wnioski z jakichś doświadczeń;
wdrażać się do czegoś, biorąc przykład z kogoś lub czegoś.
2. Zad. 2, str. 169 / zapisz /
O świcie nadzieją zakwita, / Pod wieczór niczemu nie wierzy
na początku swojego życia człowiek jest pełen nadziei i entuzjazmu, wydaje mu się, że wszystko może osiągnąć, jednak z upływem lat rozumie, że nie wszystko uda mu się zrealizować, musi wybrać jedną z wielu możliwych dróg. Niczemu nie wierzy, gdyż zawiódł się na receptach innych, rozumie, że sam musi szukać rozwiązań swoich problemów.
od tego uczenia trudnego / Raduje się serce i boli
Proces poznawania siebie i innych jest bardzo trudny, uczenie się rozumienia ludzi, akceptowania ich niezależności, mądre korzystanie z wolności często przynosi porażki i rozczarowania (boli), czasem chwile radości (raduje się serce).
3. Zad. 3 /przeczytaj/
Osoba mówiąca zwraca się bezpośrednio do odbiorcy: Uczę się ciebie, człowieku - jest nim ogólnie określony człowiek, którym może być każdy z nas. Zwrot ten może mieć także znaczenie ogólne, być zapisem autorefleksji (człowiek zwraca się do siebie).Celem wypowiedzi osoby mówiącej jest podkreślenie, że mimo trudności w poznaniu siebie i innych (często zakończonych niepowodzeniem: I wciąż cię jeszcze nie umiem) jest to proces potrzebny, aby zrozumieć innych ludzi, ich problemy, zaakceptować zarówno sukcesy, jak i niepowodzenia.
4. Zad. 4,5,6 /przeczytaj/
TEZA:
Uczę się ciebie, człowieku, Powoli się uczę, powoli.
ARGUMENTY:
Od tego uczenia trudnego / Raduje się serce i boliO świcie nadzieją zakwita, / Pod wieczór niczemu nie wierzy Uczę się ciebie i uczę / I wciąż cię jeszcze nie umiem
PRZYKŁADY:
- ludzie popełniają błędy i muszą ponosić ich konsekwencje (np. historia Adama i Ewy z Biblii, ukazana też na freskach Michała Anioła, przykład Strzelca ze Świtezianki Adama Mickiewicza)
- trudne doświadczenia pozwalają lepiej rozumieć innych (np. Jacek z Lotu Komety)
- życie człowieka przypomina labirynt, w którym możemy się pogubić (np. grecki mit o labiryncie)
- pod wpływem doświadczeń i kontaktu z innymi ludźmi człowiek może się zmienić (np. bohater Opowieści wigilijnej Karola Dickensa)
5. A teraz przyglądnij się obrazowi, Wybór Herkulesa, str. 168...Dzieło to nawiązuje do opowieści z czasów starożytnych:
W pewnym momencie Herkules znalazł się na rozdrożu. Spotkał dwie kobiety i każda z nich zachęcała go, aby podążył za nią. Jedna z dróg do wyboru była wąska, wyboista i stroma; druga - szeroka i wygodna wiodła ku pięknym łąkom, na których wesoło flirtowały pary kochanków. Trudniejszą ścieżkę do prawdziwego szczęścia proponowała kobieta o imieniu Cnota, łatwą drogę - kobieta nosząca imię Występek.
6. Zad. 7 /przeczytaj/
W malarstwie alegorycznym każda postać reprezentuje określoną cechę lub wartość. Można rozpoznać je po atrybutach lub domyślić się z kontekstu.Cnota - zielona suknia symbolizuje nadzieję, wieniec laurowy jest obietnicą prawdziwego zwycięstwa.Występek - w lewej ręce trzyma talię kart, symbol życia beztroskiego, zmarnowanego na zabawie; opiera się na tronie z wizerunkiem sfinksa (symbol lubieżności), o który z kolei opiera się nóż; postać ma ostre paznokcie i widać, że nie waha się użyć siły, żeby zmusić Herkulesa do wybrania jej drogi.
6. Powiedz, jakiego wyboru dokonał Herkules? / Zad. 8 / - zapisz
Herkules wybrał Cnotę - zwraca się ku niej (jest bliżej) i odwraca od Występku, Cnota go obejmuje, a nad nimi, po prawej stronie obrazu widać ukazujące się czyste niebo. Rozerwana nogawka bohatera świadczy o tym, że stoczył on walkę z Występkiem.
7. Zad. 9 /zapisz/
Historia Heraklesa powstała kilka wieków p.n.e., obraz Paola Veronesego został namalowany w XVI w.
8. Wykonaj i prześlij
Ćw. 10, str. 169 / do środy - 8.04
Pozdrawiam
Krystyna Kita Zostań w domu.
MATEMATYKA:
Temat: Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Podręcznik str. 169 – uważnie przeanalizujmy przykład 1.
Wynika z niego, jakie równania nazywamy równoważnymi.
Popatrz teraz na przykład 2: zobrazowano w nim dwa sposoby rozwiązywania równań; częściej będziemy posługiwali się I sposobem.
Następnie przepisz do zeszytu poniższą notatkę:
Sprawdźmy, czy liczba (-3) spełnia równanie
a)2x-5=3x-2 b)3x+1=x-5
2*(-3)-5=3*(-3)-2 3*(-3)+1=(-3)-5
-6-5=-9-2 -9+1= -8
-11= -11 -8= -8
L=P L=P
Liczba (-3) spełnia oba równania.
Równaniami równoważnymi nazywamy równania, które mają ten sam zbiór rozwiązań.
Rozwiążmy równanie:
4(x+1)=x-2
4x+4=x-2 /-x od obu stron równania odejmujemy x
4x+4-x=x-2-x
3x+4=-2 /-4 od obu stron równania odejmujemy 4
3x+4-4=-2-4
3x=-6 /:3 obie strony równania dzielimy przez 3
(3x):3= -6:3
x=-2
Teraz przepisz na zielono do zeszytu to, co zawiera ramka na str.170.
Potem wykonaj w zeszycie wskazane przykłady:
str.170 zad.3 b, f
str.171 zad.4e.
BIOLOGIA:
(PROSZĘ WPISAĆ DATĘ PRZY ODPOWIEDNIM TEMACIE W ZESZYCIE ĆWICZEŃ)
Temat: Podsumowanie działu „Układ nerwowy i dokrewny”
Data: 6.04.2020
- CZYTAMY W PODRĘCZNIKU PODSUMOWANIE DZIAŁU NA STR 217 – 221.
- UZUPEŁNIAMY ZADANIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ WAM KŁOPOTU – CZYLI TE KTÓRYCH JESTEŚCIE PEWNI – MINIMUM 2 DO WYBORU. JEŚLI ROZWIĄŻECIE WIĘCEJ TO ŚWIETNIE.
- ANALIZUJEMY USTNIE TEST ZE STRONY 222 – 226.
UWAGI: KILKA PODOBNYCH PYTAŃ – JAK TYCH W ANALIZOWANYM TEŚCIE - PRZYGOTUJĘ WAM PO ŚWIĘTACH I W DOSTĘPNEJ, W MIARĘ OBIEKTYWNEJ FORMIE UZUPEŁNICIE MI TEST NA KOMPUTERACH I PRZEŚLECIE NA MOJE KONTO – O WSZYSTKIM ( W TYM O FORMIE) POINFORMUJĘ WAS JEDNAK WCZEŚNIEJ.
Proszę się ze mną kontaktować przez dziennik Librus. „Wiadomości/Napisz/Nowa wiadomość”
Na wszystkie pytania odpowiem.
Martowicz
CHEMIA:
WITAM
W ZESZYCIE WPISUJEMY TEMAT I DATĘ
Temat: Stężenie procentowe roztworu a rozpuszczalność - rozwiązywanie zadań.
DATA: 6.04.2020
DZIŚ RÓWNIEŻ NIE KORZYSTAMY Z PODRĘCZNIKA, ANALIZUJEMY 2 PRZYGOTOWANE PRZYKŁADY W NOTATCE DO ZESZYTU. W ZESZYCIE ROBIMY RÓWNIEŻ PODOBNE ZADANIE (W RAMACH LEKCJI). PROSZĘ NIE PRZYSYŁAĆ ROZWIĄZANIA – TO NIE JEST ZADANIE DOMOWE.
NOTATKĘ I CAŁY ZAPIS DO ZESZYTU UMIESZCZAM W PLIKU PDF „Stężenie a rozpuszczalność. Notatka” PONIŻEJ WIADOMOŚCI. NOTATKĘ NALEŻY PRZEPISAĆ DO ZESZYTU. KTO MA DRUKARKĘ MOŻE WYDRUKOWAĆ I WKLEIĆ.
MÓJ E-MAIL: paramecium@wp.pl, TELEFON: 500597606
W PRZYPADKU PYTAŃ KONTAKTUJCIE SIĘ ZA POŚREDNICTWEM DZIENNIKA LIBRUS / WIADOMOŚCI / NAPISZ / NOWA WIADOMOŚĆ, W SZCZEGÓLNYCH PRZYPADKACH TELEFONICZNIE.
POZDRAWIAM
Martowicz
ZAJĘCIA ROZWIJAJACE ZAINT, PALSTYCZNE:
Temat: Zwyczaje Świąt Wielkanocnych w Małopolsce.
Proszę porozmawiać z rodzicami, babcią i dziadkiem o zwyczajach wielkanocnych w domu oraz w rejonie w którym mieszkacie.