7.04.2020
GEOGRAFIA:
Geografia kl. VII 03-04-2020 r.
Temat: Usługi w Polsce. Transport lądowy.
Podręcznik str. 148-152
Zeszyt ćwiczeń str.92-94
Krystyna Nalepka
MATEMATYKA:
KLASA 7
Temat: Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Podręcznik str. 171 – 172
Na tej lekcji dowiemy się, ile rozwiązań może mieć równanie. Dobrze obrazuje to przykład 3 na str.171. Możesz tam spojrzeć i przeanalizować.
Przepisz pod tematem do zeszytu poniższą notatkę:
4x+1=9 /-1 (oznacza: od obu stron równania odejmij 1)
4x=8 /:4 (oznacza: obie strony równania podziel przez 4)
x=2
To równanie ma jedno rozwiązanie. Jest nim liczba 2.
5x-6=x-4+1+4x (najpierw zredukuj wyrazy podobne po prawej stronie)
5x-6=5x-3 /-5x (oznacza: od obu stron równania odejmij 5x)
5x-6-5x=5x-3-5x (po obu stronach równania redukujemy wyrazy podobne)
-6=-3 (to nieprawda!)
strona L nie równa się stronie P
Tego równania nie spełnia żadna liczba. Równanie nie ma rozwiązania.
Równanie, które nie ma rozwiązania, nazywamy sprzecznym.
W powyższym przykładzie zachodzi sprzeczność: liczba (-6) nie jest równa liczbie (-3).
3x-4=2x-4+x (najpierw zredukuj wyrazy podobne po prawej stronie)
3x-4=3x-4 /-3x
3x-4-3x=3x-4-3x
-4=-4 To równanie spełnia każda liczba.
Równanie ma nieskończenie wiele rozwiązań.
Równanie, które spełnia każda liczba podstawiona w miejsce niewiadomej, nazywamy tożsamością lub równaniem tożsamościowym.
Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą może mieć jedno rozwiązanie, nieskończenie wiele rozwiązań lub może nie mieć żadnego rozwiązania.
Wykonaj w zeszycie wskazane przykłady:
str.172 zad. 8 (każde równanie rozwiąż i dopiero napisz, ile ma rozwiązań)
Wyślij zdjęcia tych przykładów (dbaj o czytelny zapis) na adres: aga50@interia.pl w terminie do środy 8.04.2020.
JĘZYK ANGIELSKI:
Temat: Utrwalenie wiadomości- Quiz
Plik do pobrania jako załącznik na dole strony.
FIZYKA:
Moc jako szybkość wykonywania pracy - POWTÓRZENIE
uwaga - NIC NIE ZAPISUJEMY W ZESZYCIE !! - to jest powtórzenie
· stwierdzić, że pracę wykonuje siła równoległa do przemieszczenia;
· podać definicję pracy i obliczyć jej wartość jako iloczyn siły i przesunięcia;
· podać definicję jednostki pracy w układzie SI;
· wyrażać czas w sekundach, które są jednostką w układzie SI.
· podawać definicję mocy i jej jednostki;
· przeliczać jednostki mocy;
· obliczać moc urządzenia wykonującego pracę.
– wielkość fizyczna wyrażona liczbowo jako iloraz pracy i czasu jej wykonania:
lub
Moc informuje nas, ile pracy może wykonać dane urządzenie lub osoba w określonej jednostce czasu, np. w ciągu sekundy. Jeżeli w poszczególnych sekundach wykonana praca jest różna, to z powyższej zależności obliczymy średnią moc.
Co to znaczy, że jakieś urządzenie ma większą moc? Oznacza to, że taką samą pracę może wykonać w krótszym czasie, czyli szybciej niż urządzenie o mniejszej mocy, lub też w tym samym czasie wykona większą pracę.
Nazwa tej jednostki pochodzi od nazwiska szkockiego inżyniera i konstruktora Jamesa Watta.
W przypadku występowania dużych mocy używamy jednostki tysiąc razy większej, czyli kilowatów (np. moc silnika tramwajowego wynosi 200 kW) lub megawatów (np. elektrownia ma moc 1200 MW), a małe moce wyrażamy w miliwatach (moc lecącej muchy ma wartość 0,3 mW).
W motoryzacji jako jednostki mocy tradycyjnie używa się jeszcze koni mechanicznych [KM]. Zbliżoną co do wartości do konia mechanicznego jednostkę mocy zdefiniował James Watt. Jest to tzw. koń parowy [HP]. Zależność pomiędzy tymi jednostkami jest następująca:
Moc odpowiadała mocy zaprzęgu z jednym koniem, – z dwoma końmi itd. Jest to tzw. moc brutto konia, liczona z pominięciem rozmaitych strat. Do zapisu wartości mocy używa się też często skrótu niemieckiego – PS.
JĘZYK NIEMIECKI:
w załączniku