Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

7.04.2020

GEOGRAFIA:

Geografia  kl. VII 03-04-2020 r.
Temat: Usługi w Polsce. Transport lądowy.

Podręcznik str. 148-152
Zeszyt ćwiczeń str.92-94

Krystyna Nalepka


MATEMATYKA:

KLASA 7

Temat: Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.

 

Podręcznik str. 171 – 172

Na tej lekcji dowiemy się, ile rozwiązań może mieć równanie. Dobrze obrazuje to przykład 3 na str.171. Możesz tam spojrzeć i przeanalizować.

Przepisz pod tematem do zeszytu poniższą notatkę:

     4x+1=9        /-1  (oznacza: od obu stron równania odejmij 1)

     4x=8            /:4  (oznacza: obie strony równania podziel przez 4)

      x=2

To równanie ma jedno rozwiązanie. Jest nim liczba 2.

 

     5x-6=x-4+1+4x      (najpierw zredukuj wyrazy podobne po prawej stronie)

     5x-6=5x-3      /-5x  (oznacza: od obu stron równania odejmij 5x)

     5x-6-5x=5x-3-5x    (po obu stronach równania redukujemy wyrazy podobne)

              -6=-3             (to nieprawda!)

        strona L nie równa się stronie P

Tego równania nie spełnia żadna liczba. Równanie nie ma rozwiązania.

Równanie, które nie ma rozwiązania, nazywamy sprzecznym.

W powyższym przykładzie zachodzi sprzeczność: liczba (-6) nie jest równa liczbie (-3).

 

         3x-4=2x-4+x      (najpierw zredukuj wyrazy podobne po prawej stronie)

         3x-4=3x-4     /-3x

         3x-4-3x=3x-4-3x

                  -4=-4         To równanie spełnia każda liczba.

Równanie ma nieskończenie wiele rozwiązań.

Równanie, które spełnia każda liczba podstawiona w miejsce niewiadomej, nazywamy tożsamością lub równaniem tożsamościowym.

 

Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą może mieć jedno rozwiązanie, nieskończenie wiele rozwiązań lub może nie mieć żadnego rozwiązania.

 

Wykonaj w zeszycie wskazane przykłady:

str.172 zad. 8 (każde równanie rozwiąż i dopiero napisz, ile ma rozwiązań)

Wyślij zdjęcia tych przykładów (dbaj o czytelny zapis) na adres: aga50@interia.pl w terminie do środy 8.04.2020.


JĘZYK ANGIELSKI:

 

Temat: Utrwalenie wiadomości- Quiz

 

Plik do pobrania jako załącznik na dole strony.


FIZYKA:

Moc jako szybkość wykonywania pracy - POWTÓRZENIE

uwaga - NIC NIE ZAPISUJEMY W ZESZYCIE !! - to jest powtórzenie

 

Jeżeli dwie osoby podnoszą ciało o ciężarze 100 N, to mówimy, że są jednakowo silne. Jeżeli podniosą je na wysokość jednego metra, to wykonają taką samą pracę. A jeżeli jedna z nich podniesie ten ciężar w czasie 1 sekundy, a druga w czasie 2 sekund, to czym się różnią prace wykonane przez te osoby? Która osoba jest silniejsza i czy oznacza to, że jest ona mocniejsza?

 

Gdy kupujesz elektronarzędzia lub sprzęt AGD, często bierzsz pod uwagę ich moc. Czy wiesz jednak, co tak naprawdę oznacza ten termin?

 

 

Już potrafisz

 

·         stwierdzić, że pracę wykonuje siła równoległa do przemieszczenia;

·         podać definicję pracy i obliczyć jej wartość jako iloczyn siły i przesunięcia;

·         podać definicję jednostki pracy w układzie SI;

·         wyrażać czas w sekundach, które są jednostką w układzie SI.

 

Nauczysz się

 

·         podawać definicję mocy i jej jednostki;

·         przeliczać jednostki mocy;

·         obliczać moc urządzenia wykonującego pracę.

 

 
moc

 

– wielkość fizyczna wyrażona liczbowo jako iloraz pracy i czasu jej wykonania:

lub

Moc informuje nas, ile pracy może wykonać dane urządzenie lub osoba w określonej jednostce czasu, np. w ciągu sekundy. Jeżeli w poszczególnych sekundach wykonana praca jest różna, to z powyższej zależności obliczymy średnią moc.

 

Co to znaczy, że jakieś urządzenie ma większą moc? Oznacza to, że taką samą pracę może wykonać w krótszym czasie, czyli szybciej niż urządzenie o mniejszej mocy, lub też w tym samym czasie wykona większą pracę.

 

 

wat – jednostka mocy (W); urządzenie ma moc 1 wata [W] jeśli w ciągu 1 sekundy [s] wykona pracę 1 dżula [J], czyli:

 

Nazwa tej jednostki pochodzi od nazwiska szkockiego inżyniera i konstruktora Jamesa Watta.
W przypadku występowania dużych mocy używamy jednostki tysiąc razy większej, czyli kilowatów (np. moc silnika tramwajowego wynosi 200 kW) lub megawatów (np. elektrownia ma moc 1200 MW), a małe moce wyrażamy w miliwatach (moc lecącej muchy ma wartość 0,3 mW).

 

 

Ciekawostka

 

W motoryzacji jako jednostki mocy tradycyjnie używa się jeszcze koni mechanicznych [KM]. Zbliżoną co do wartości do konia mechanicznego jednostkę mocy zdefiniował James Watt. Jest to tzw. koń parowy [HP]. Zależność pomiędzy tymi jednostkami jest następująca:

Moc 1 KM odpowiadała mocy zaprzęgu z jednym koniem, 2 KM – z dwoma końmi itd. Jest to tzw. moc brutto konia, liczona z pominięciem rozmaitych strat. Do zapisu wartości mocy używa się też często skrótu niemieckiego – PS.


JĘZYK NIEMIECKI:

w załączniku

 

ZAŁĄCZNIKI:

								

język niemiecki

Utworzono dnia 07.04.2020, 08:53

język angielski

Utworzono dnia 06.04.2020, 22:02

Certyfikat wojewódzki

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Lipiec 2020
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Imieniny