27.03.2020
JĘZYK POLSKI:
Dzień dobry
Na dzisiejszych lekcjach powtórzysz i uporządkujesz wiadomości na temat gatunków prasowych
oraz nauczysz się rozpoznawać prasowe gatunki informacyjne i publicystyczne.
Zapisz temat:
Dodatek nadzwyczajny! Gatunki dziennikarskie.
1. Przypomnij sobie z poprzednich klas informacje na temat środków masowego przekazu.../pomogę/
media (mass media, środki masowego przekazu) - zespół instytucji, urządzeń i środków, za pomocą których upowszechnia się treści o charakterze m.in. informacyjnym, publicystycznym, artystycznym, edukacyjnym i rozrywkowym; środki masowego przekazu związane są z kulturą masową
rodzaje mediów: telewizja, radio, prasa (o zasięgu lokalnym, państwowym, światowym), internet
funkcje: przekazywanie informacji; prezentowanie problemów narodowych i międzynarodowych; wyjaśnianie, interpretowanie, komentowanie sensu wydarzeń i informacji; kształtowanie wyobraźni szerokiego grona odbiorców; rozwój kultury; edukowanie społeczeństwa; kształtowanie opinii publicznej, wpływ na światopogląd; kreowanie autorytetów; rozrywka, zabawa, relaks
2. Przeczytaj tekst wprowadzający /podręcznik, str. 211/ i zapisz notatkę:
Funkcje tekstów dziennikarskich:
powiadamianie o aktualnych wydarzeniach społecznych, politycznych,kulturalnych,opisywanie rzeczywistości (informacja)
interpretowanie, komentowanie tych zdarzeń i faktów (publicystyka)
wpływanie na postawy społeczne, kształtowanie opinii publicznej
dostarczanie rozrywki
Cechy tekstu dziennikarskiego:
- osadzenie w rzeczywistości
- dominująca funkcja informacyjna - zwięzłość i szczegółowość
- obiektywizm
3. Zapoznaj się i zapamiętaj, jakie są rodzaje tekstów informacyjnych /podręcznik, str. 212/
a następnie zapisz i wykonaj ćwiczenie:
Za pomocą rzeczowników nazwij cechy dobrej informacji prasowej. Możesz skorzystać z tych przykładów: obiektywizm, rzetelność, przejrzystość,neutralność, zrozumiałość, wiarygodność, szybkość, zwięzłość, treściwość, aktualność
informacja musi jak najszybciej docierać do odbiorcy -.........
minimum słów, maksimum treści -...........
proste zdania, zrozumiałe słownictwo -.................
podawanie prawdziwych informacji, danych liczbowych, dat, źródeł itp. -...............
unikanie bezpośrednich ocen, komentarzy -...................
4.A teraz przeczytaj w podręczniku informacje o dziennikarskich gatunkach publicystycznych /str. 213/ i zapisz notatkę:
Wspólne cechy tekstów publicystycznych:
- zawierają komentarze, oceny, opinie,
- ujawniają osobiste sądy autora, noszą znamiona subiektywizmu,
- wpływają na opinię publiczną, na postawy społeczne,
- posługują się różnymi środkami oddziaływania na czytelnika.
5.A jakie są zalety dziennikarskiego przekazu internetowego i co to jest newsletter?/zapisz notatkę o zaletach/
Zalety przekazu internetowego:
wykorzystanie możliwości hipertekstu (np. linki)
wzbogacenie przekazu w materiały audio i wideo
interaktywny kontakt z odbiorcą
błyskawiczna publikacja materiałów
/przeczytaj/
newsletter - publikacja rozpowszechniana drogą e-mailową do prenumeratorów, elektroniczna forma biuletynu w formie tekstowej lub dokumentu HTML, zbiór zamówionych wiadomości w wersji pełnej (tzw. newslettery kompletne) lub fragmenty i zapowiedzi artykułów zawierające aktywne hiperłącza do pełnych wersji tekstów (tzw. newslettery zjawiskowe)
6. Zwracam uwagę na świadomy odbiór treści dziennikarskich, krytyczne przyjmowanie podawanych informacji.
Wymyśl i zapisz w zeszycie kilka haseł reklamowych promujących krytyczny odbiór doniesień medialnych, np.
Kto myśli, nie błądzi... w sieci.
Oglądaj z głową....
7. Praca domowa /do przesłania/
a. Dla wszystkich:
Czy chciałabyś/chciałbyś zostać dziennikarzem? /tak lub nie/ Podaj trzy argumenty.
b. Dla chętnych:
Zadanie 5, str. 214
Pozdrawiam.
Krystyna Kita Zostańcie w domu.
JĘZYK NIEMIECKI:
Hallo! Wie geht’s?
Kolejna lekcja z języka niemieckiego. Dzisiejszy temat to: „ Ich muss mir eine neue Hose kaufen!” - /Muszę sobie kupić nowe spodnie!”/, den 27. März
Na tej lekcji poznamy odmianę przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym: ein/eine
Wpiszcie do zeszytu schemat końcówek:
Odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym:
rodzaj męski – der – końcówka przymiotnika –er
rodzaj żeński – die – końcówka przymiotnika –e
rodzaj nijaki – das – końcówka przymiotnika –es
liczba mnoga – die – końcówka przymiotnika –e
Przykłady:
der Schal /gelb/- ein gelber Schal
die Bluse /elegant/ - eine elegante Bluse
das Kleid /blau/ - ein blaues Kleid
die Schuhe - /modisch/ – modische Schuhe – w liczbie mnogiej nie ma rodzajnika nieokreślonego, dodajemy tylko końcówkę –e
Według tego wzoru wpiszcie do zeszytu wyrażenia używając tym razem rodzajnika nieokreślonego:
- der Pulli /schwarz/ - ein schwarzer Pulli
- der Hut /braun/ -
- der Mantel /lang/ –
- die Jacke /rot/ -
- die Hose /kurz/ -
- die Weste /grau/ -
- das Hemd /weiB/ -
- das T-Shirt /bunt/ -
- die Handschuhe /warm/ - liczba mnoga!
- die Socken /schwarz/ - liczba mnoga!
Te wyrażenia proszę odesłać do poniedziałku 30.03. Kolejna lekcja we wtorek.
Viele Grüße! Pozdrawiam!
ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ:
Temat: Co w życiu jest ważne, a co ważniejsze.
W ramach zajęć z wychowawcą proponuję oglądnąć w wolnym czasie (np w weekend) film o tym co w życiu jest ważne, a co ważniejsze.
Link: https://liblink.pl/0GTXOTYavg
MATEMATYKA:
Temat: Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie.
Rozwiąż następujące zadania w zeszycie:
Sprawdź, czy potrafisz:
str.191 zad.4 (trzeba przedstawić obliczenia)
str.192 zad.7, 8 (obliczenia).
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE ZAINTERESOWANIA JĘZYKOWE /J.ANGIELSKI/:
Klasa VIII (Zajęcia rozwijące zainteresowania i kompetencje językowe.)
Temat: Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Wyrażanie opinii.
Materiał filmowy (BBC Comedy) z ćwiczeniami.
https://www.facebook.com/bbccomedy/videos/603030750270737/
RELIGIA:
Podwyższenie Krzyża Świętego