Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

27.03.2020

JĘZYK POLSKI:

Dzień dobry

Na dzisiejszych lekcjach powtórzysz i uporządkujesz wiadomości na temat gatunków prasowych
oraz nauczysz się rozpoznawać prasowe  gatunki informacyjne i publicystyczne.
Zapisz temat:
Dodatek nadzwyczajny! Gatunki dziennikarskie.

1. Przypomnij sobie z poprzednich klas informacje na temat środków masowego przekazu.../pomogę/

media (mass media, środki masowego przekazu) - zespół instytucji, urządzeń i środków, za pomocą których upowszechnia się treści o charakterze m.in. informacyjnym, publicystycznym, artystycznym, edukacyjnym i rozrywkowym; środki masowego przekazu związane są z kulturą masową

rodzaje mediów: telewizja, radio, prasa (o zasięgu lokalnym, państwowym, światowym), internet

funkcje: przekazywanie informacji; prezentowanie problemów narodowych i międzynarodowych; wyjaśnianie, interpretowanie, komentowanie sensu wydarzeń i informacji; kształtowanie wyobraźni szerokiego grona odbiorców; rozwój kultury; edukowanie społeczeństwa; kształtowanie opinii publicznej, wpływ na światopogląd; kreowanie autorytetów; rozrywka, zabawa, relaks

2. Przeczytaj tekst wprowadzający /podręcznik, str. 211/ i zapisz notatkę:
      
  Funkcje tekstów dziennikarskich:
    powiadamianie o aktualnych wydarzeniach społecznych, politycznych,kulturalnych,opisywanie rzeczywistości (informacja)
    interpretowanie, komentowanie tych zdarzeń i faktów (publicystyka)
    wpływanie na postawy społeczne, kształtowanie opinii publicznej
    dostarczanie rozrywki

   Cechy tekstu dziennikarskiego:

    - osadzenie w rzeczywistości
    - dominująca funkcja informacyjna - zwięzłość i szczegółowość
    - obiektywizm

3. Zapoznaj się i zapamiętaj, jakie są rodzaje tekstów informacyjnych /podręcznik, str. 212/
a następnie zapisz i wykonaj ćwiczenie:

Za pomocą rzeczowników nazwij cechy dobrej informacji prasowej. Możesz skorzystać z tych przykładów: obiektywizm, rzetelność, przejrzystość,neutralność, zrozumiałość, wiarygodność, szybkość, zwięzłość, treściwość, aktualność

informacja musi jak najszybciej docierać do odbiorcy -.........
minimum słów, maksimum treści -...........
proste zdania, zrozumiałe słownictwo -.................
podawanie prawdziwych informacji, danych liczbowych, dat, źródeł itp. -...............
unikanie bezpośrednich ocen, komentarzy -...................

4.A teraz przeczytaj w podręczniku informacje o dziennikarskich gatunkach publicystycznych /str. 213/ i zapisz notatkę:

Wspólne cechy tekstów publicystycznych:
- zawierają komentarze, oceny, opinie,
- ujawniają osobiste sądy autora, noszą znamiona subiektywizmu,
- wpływają na opinię publiczną, na postawy społeczne,
- posługują się różnymi środkami oddziaływania na czytelnika.

5.A jakie są zalety dziennikarskiego przekazu internetowego i co to jest newsletter?/zapisz notatkę o zaletach/

Zalety przekazu internetowego:
wykorzystanie możliwości hipertekstu (np. linki)
wzbogacenie przekazu w materiały audio i wideo
interaktywny kontakt z odbiorcą
błyskawiczna publikacja materiałów

/przeczytaj/
newsletter - publikacja rozpowszechniana drogą e-mailową do prenumeratorów, elektroniczna forma biuletynu w formie tekstowej lub dokumentu HTML, zbiór zamówionych wiadomości w wersji pełnej (tzw. newslettery kompletne) lub fragmenty i zapowiedzi artykułów zawierające aktywne hiperłącza do pełnych wersji tekstów (tzw. newslettery zjawiskowe)

6. Zwracam uwagę  na  świadomy  odbiór treści dziennikarskich, krytyczne przyjmowanie podawanych informacji.
Wymyśl i zapisz  w zeszycie kilka haseł  reklamowych promujących krytyczny odbiór doniesień medialnych, np.
Kto myśli, nie błądzi... w sieci.
Oglądaj z głową....

7. Praca domowa /do przesłania/
a. Dla wszystkich:
  Czy chciałabyś/chciałbyś zostać dziennikarzem? /tak lub nie/ Podaj trzy argumenty.
b. Dla chętnych:
Zadanie 5, str. 214


                                                        Pozdrawiam.
                                                                  Krystyna Kita                  Zostańcie w domu.


JĘZYK NIEMIECKI:

Hallo! Wie geht’s?

 

Kolejna lekcja z języka niemieckiego. Dzisiejszy temat to: „ Ich muss mir eine neue Hose kaufen!” - /Muszę sobie kupić nowe spodnie!”/, den 27. März

 

Na tej lekcji poznamy odmianę przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym: ein/eine

 

Wpiszcie do zeszytu schemat końcówek:

 

Odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym:

 

rodzaj męski – der – końcówka przymiotnika –er

rodzaj żeński – die – końcówka przymiotnika –e

rodzaj nijaki – das – końcówka przymiotnika –es

liczba mnoga – die – końcówka przymiotnika –e

 

Przykłady:

 

der Schal /gelb/- ein gelber Schal

die Bluse /elegant/ - eine elegante Bluse

das Kleid /blau/ - ein blaues Kleid

die Schuhe - /modisch/ – modische Schuhe – w liczbie mnogiej nie ma rodzajnika nieokreślonego, dodajemy tylko końcówkę –e

 

Według tego wzoru wpiszcie do zeszytu wyrażenia używając tym razem rodzajnika nieokreślonego:

 

  1. der Pulli /schwarz/ - ein schwarzer  Pulli
  2. der Hut /braun/ -
  3. der Mantel /lang/ –
  4. die Jacke  /rot/ -
  5. die Hose /kurz/ -
  6. die Weste /grau/ -
  7. das Hemd /weiB/ -
  8. das T-Shirt /bunt/ -
  9. die Handschuhe /warm/ - liczba mnoga!
  10. die Socken /schwarz/ - liczba mnoga!

 

Te wyrażenia proszę odesłać do poniedziałku 30.03. Kolejna lekcja we wtorek.

 

Viele Grüße! Pozdrawiam!


ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ:

Temat: Co w życiu jest ważne, a co ważniejsze.
W ramach zajęć z wychowawcą proponuję oglądnąć w wolnym czasie (np w weekend) film o tym co w życiu jest ważne, a co ważniejsze.
Link: https://liblink.pl/0GTXOTYavg



MATEMATYKA:

Temat: Własności figur geometrycznych na płaszczyźnie.
 

Rozwiąż następujące zadania w zeszycie:

Sprawdź, czy potrafisz:
str.191 zad.4 (trzeba przedstawić obliczenia)
str.192 zad.7, 8 (obliczenia).


ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE ZAINTERESOWANIA JĘZYKOWE /J.ANGIELSKI/:

 

Klasa VIII (Zajęcia rozwijące zainteresowania i kompetencje językowe.)

 

Temat: Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Wyrażanie opinii.

 

Materiał filmowy (BBC Comedy) z ćwiczeniami.

 (Ćwiczenia jako załącznik do pobrania na dole strony)

https://www.facebook.com/bbccomedy/videos/603030750270737/


RELIGIA:

 Podwyższenie Krzyża Świętego


 

ZAŁĄCZNIKI:

								

ćwiczenia do zajęć z j. angielskiego

Utworzono dnia 26.03.2020, 22:25

SOLIDARNI Z UKRAINĄ

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Marzec 2024
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Imieniny