3.04.2020
JĘZYK ANGIELSKI:
Klasa VIII
Temat: Funkcje językowe- pytania pośrednie.
Grammar bank str. 169 (Teoria)
Repetytorium str. 114/3, 115/5
1 dowolny materiał filmowy z ćwiczeniami
źródło: http://movies.clubefl.gr/
Termin odsyłania: do 7 kwietnia (wtorek)
MATEMATYKA:
Temat: Pola wielokątów.
Podręcznik str.195 - 196
Rozwiąż następujące zadania w zeszycie:
str.195 zad.11, 13 (obowiązkowe)
str.196 zad. 20a (dodatkowe – dla tych, co mają pomysł na rozwiązanie)
Wskazówka do zad. 20a: narysuj w zeszycie taki rys.pomocniczy, jak w podręczniku. Zaznacz dokładnie wszystkie dane, nie zapomnij zaznaczyć znakiem równości, że BC = CD, następnie narysuj w trapezie ABCD wysokość wychodzącą z wierzchołka D i oznacz ją DE. Ta wysokość podzieliła trapez na trójkąt AED i czworokąt EBCD. Przyglądaj się im i wywnioskuj, z jakim dokładnie trójkątem i czworokątem masz do czynienia w kontekście obliczenia długości boków trapezu (bo masz obliczyć obwód trapezu). Musisz poznać najpierw, ile wynosi kąt trójkąta AED przy wierzchołku D – wtedy dowiesz się z jakim trójkątem masz do czynienia i jakie są zależności boków w takim trójkącie. Powodzenia!
Rozwiązanie tylko zadania dodatkowego proszę przesłać w postaci zdjęcia na: aga50@interia.pl
JĘZYK NIEMIECKI:
Herzlich wilkommen! Witam serdecznie!
Wpiszcie temat kolejnej zdalnej lekcji z dnia 3.04 /April/ - „Im Kleidergeschäft” – W sklepie odzieżowym.
Dzisiaj poznacie zwroty i wyrażenia, których najczęściej używamy robiąc zakupy w sklepie odzieżowym – czyli co mówi sprzedawca, co mówi klient.
Wpiszcie do zeszytu:
Sie wünschen? – Czego Pan/Pani sobie życzy?
Ich möchte….- chciałbym……..
Ich suche ….. – szukam ……
Ich brauche ….. – potrzebuję ………
Welche Farbe? – jaki kolor?
Welche Größe? – jaki rozmiar?
/W Niemczech używamy oczywiście takich określeń rozmiarów jak w Polsce czyli XS, S, M, L, XL lub 34, 36, 38, 40…./
Wie finden Sie diese Jacke? – Co Pani sądzi o tej kurtce?
Diese Jacke gefällt mir gut. – Ta kurtka mi się podoba.
Darf ich anprobieren? – Czy mogę przymierzyć?
Wo ist die Umkleidekabine? – Gdzie jest przymierzalnia?
Die Jacke steht Ihnen gut. – Dobrze Panu/Pani w tej kurtce.
Was kostet diese Jacke? – Ile kosztuje ta kurtka?
Ich möchte bezahlen. – Chciałbym zapłacić.
Krótki film – dialog w sklepie odzieżowym – możecie obejrzeć tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=n6cdazMWc0k
Nie zadaję dzisiaj żadnej pracy domowej, ale proszę o nadrobienie tych zaległych.
Viele Grüße! Pozdrawiam!
JĘZYK POLSKI:
Język polski, kl. VIII
Dzień dobry
Myślę, że jesteście zadowoleni z próbnych egzaminów? :D
Znasz już gatunki dziennikarskie /podręcznik, str.212 - 213/, więc dzisiaj uporządkujesz podstawowe cechy gatunkowe reportażu; poznasz pojęcie dygresji i mowy pozornie zależnej.
Proszę zapisać temat:
Gdy reportaż / zwracam uwagę na pisownię / jest sztuką, gdy praca jest pasją.
1.W jakich środkach przekazu możemy się spotkać z reportażem? /zapisz/
reportaż:
-telewizyjny
-radiowy
-internetowy
-filmowy
-prasowy: pisany i fotoreportaż
2. Zapoznaj się teraz z informacją o Ryszardzie Kapuścińskim, autorze naszego dzisiejszego fragmentu / podręcznik, zad. 15, str. 226/.
3. A teraz przeczytaj tekst wstępny oraz fragment reportażu Ryszarda Kapuścińskiego, Jeszcze dzień życia / czytaj również przypisy /, str. 221 - 224.
4. Zastanów się nad ćwiczeniem 2, 3 i 4, str. 225 i napisz w zeszycie krótką prasową notatkę informującą na temat przedstawionych w tekście wydarzeń. Zamieść w niej tylko informacje - bez komentarzy i ocen.
Tematyka reportażu:
Czas zdarzeń:
Bohaterowie:
Przedstawione wydarzenia:
Podane fakty, informacje:
Osoba reportera: baczny obserwator, który znajduje się w centrum wydarzeń, wrażliwy na otaczający go świat
5. Przeczytaj informacje zawarte w ćwiczeniu 11 i 13, str. 225 - o mowie pozornie zależnej
i o dygresji. Spróbuj znaleźć w tekście przykłady.
6. Zastanów się teraz nad językiem i stylem reportażu Ryszarda Kapuścińskiego oraz nad samym autorem / przeczytaj poniższą notatkę /
Środki stylistyczne i ich wpływ na narrację:
powtórzenia: np. nie było nalotów, ... nie było cmentarzy; wszyscy spieszyli się, wszyscy wyjeżdżali porównania: np. miasto umierało tak, jak ginie oaza, w której wyschły studnie; Jak chory, który w chwilach agonii nagle ożywia się i na moment wracają mu siły, tak w końcu września życie w Luandzie nabrało szczególnego wigoru i tempa; o świcie kołysało się jeszcze u brzegu, bezładnie spiętrzone, ... jak zamienione w muzeum miasto starożytnego Wschodu po wyjściu ostatniej wycieczki
epitety: np. gorączkowy (ruch), (kobiety) wymięte, rozczochrane, (dzieci) brudne, senne; kamiennym (mieście)
metafory: np. góry desek i dykty; miasto drgnęło i powoli zaczęło odpływać; Miasto wypłynęło w świat, w poszukiwaniu swoich mieszkańców
Dzięki tym środkom stylistycznym tekst jest bardziej obrazowy, oddziałuje na wyobraźnię i emocje odbiorców.
Dygresje i ich rola w tekście:
Na przykład dygresja na temat zapachu lasu w ubogiej w roślinność Luandzie, przypomnienie leśniczówki w Borach Tucholskich - wzbogaca tekst o nowe treści (refleksje, wspomnienia autora), nadaje mu bardziej indywidualny charakter.
Mowa pozornie zależna i funkcja tej konstrukcji:
Mowa pozornie zależna umożliwia zaprezentowanie różnych punktów widzenia, zmianę perspektywy odbiorcy, przekazanie w sposób bardziej bezpośredni przeżyć i emocji bohaterów.
Styl reportażu:
Relacja z wydarzeń i obserwacji autora przedstawiona jest w sposób literacki (obecność wielu środków stylistycznych) - tekst Ryszarda Kapuścińskiego możemy nazwać reportażem literackim.
Autor reportażu:
prezentuje konkretne fakty,
zmierza do wywołania refleksji, poszukuje prawd ogólnych,
jest współuczestnikiem i jednocześnie obserwatorem wydarzeń, daje świadectwo swoim przeżyciom.
7. Zapisz podsumowanie.
Reportaż to gatunek publicystyczny. Utwór ten ma charakter sprawozdania z wydarzeń, których autor był bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem. Może to być również rekonstrukcja wydarzeń przeprowadzona w taki sposób, że czujemy się ich świadkami.W reportażu zamieszcza się dokładne dane, przytoczenia wypowiedzi, cytaty. Ważna jest nie tylko wiarygodność, ale i aktualność przedstawianych faktów. Reporter odwiedza miejsca, o których pisze, aby podkreślić autentyczność swojej relacji. W reportażu dopuszczalne są elementy oceny sytuacji. Autor stara się jednak zachować obiektywizm i próbuje docierać do prawdy. Tematem reportażu mogą być nie tylko ludzie i zdarzenia, ale także atrakcyjne miejsca.
8. Dla chętnych:
Polecenie 20, str. 227 /podręcznik/ Ty też możesz zostać reportażystą, czyli autorem reportaży. Reporter a reportażysta. Czym się od siebie różnią? / Spróbuj się tego dowiedzieć w dostępnych źródłach /. Mam nadzieję, że Cię to zainteresuje.
Pozdrawiam
Krystyna Kita
Zostań w domu
ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ:
Temat: Uzależnienia...
W wolnej chwili proponuję oglądnąć filmy i o chwilę refleksji.
1. https://liblink.pl/xQngJPsxTX
2. https://liblink.pl/QEJbQuBN2a
3. https://liblink.pl/2jDdndJYG0
Krystyna Nalepka
RELIGIA
Obrzędy Wielkiego Tygodnia