Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

3.04.2020

JĘZYK ANGIELSKI:

Klasa VIII

 

Temat: Funkcje językowe- pytania pośrednie.

 

Grammar bank str. 169 (Teoria)

 

Repetytorium str. 114/3, 115/5

 

1 dowolny materiał filmowy z ćwiczeniami

 

źródło: http://movies.clubefl.gr/

 

Termin odsyłania: do 7 kwietnia (wtorek)


MATEMATYKA:

Temat: Pola wielokątów.
 

Podręcznik str.195 - 196

Rozwiąż następujące zadania w zeszycie:

str.195 zad.11, 13 (obowiązkowe)
str.196 zad. 20a (dodatkowe – dla tych, co mają pomysł na rozwiązanie)

 

Wskazówka do zad. 20a: narysuj w zeszycie taki rys.pomocniczy, jak w podręczniku. Zaznacz dokładnie wszystkie dane, nie zapomnij zaznaczyć znakiem równości, że BC = CD, następnie narysuj w trapezie ABCD wysokość wychodzącą z wierzchołka D i oznacz ją  DE. Ta wysokość podzieliła trapez na trójkąt AED i czworokąt EBCD. Przyglądaj się im i wywnioskuj, z jakim dokładnie trójkątem i czworokątem masz do czynienia w kontekście obliczenia długości boków trapezu (bo masz obliczyć obwód trapezu). Musisz poznać najpierw, ile wynosi kąt trójkąta AED przy wierzchołku D – wtedy dowiesz się z jakim trójkątem masz do czynienia i jakie są zależności boków w takim trójkącie. Powodzenia!

Rozwiązanie tylko zadania dodatkowego proszę przesłać w postaci zdjęcia na: aga50@interia.pl


JĘZYK NIEMIECKI:

Herzlich wilkommen! Witam serdecznie!

 

Wpiszcie temat kolejnej zdalnej lekcji z dnia 3.04 /April/ - „Im Kleidergeschäft” – W sklepie odzieżowym.

 

Dzisiaj poznacie zwroty i wyrażenia, których najczęściej używamy robiąc zakupy w sklepie odzieżowym – czyli co mówi sprzedawca, co mówi klient.

 

Wpiszcie do zeszytu:

 

Sie wünschen? – Czego Pan/Pani sobie życzy?

 

Ich möchte….- chciałbym……..

Ich suche ….. – szukam ……

Ich brauche ….. – potrzebuję ………

 

Welche Farbe? – jaki kolor?

Welche Größe? – jaki rozmiar?

 

/W Niemczech używamy oczywiście takich określeń rozmiarów jak w Polsce czyli XS, S, M, L, XL lub 34, 36, 38, 40…./

 

Wie finden Sie diese Jacke? – Co Pani sądzi o tej kurtce?

 

Diese Jacke gefällt mir gut. – Ta kurtka mi się podoba.

 

Darf ich anprobieren? – Czy mogę przymierzyć?

 

Wo ist die Umkleidekabine? – Gdzie jest przymierzalnia?

 

Die Jacke steht Ihnen gut. – Dobrze Panu/Pani w tej kurtce.

 

Was kostet diese Jacke? – Ile kosztuje ta kurtka?

 

Ich möchte bezahlen. – Chciałbym zapłacić.

 

Krótki film – dialog w sklepie odzieżowym – możecie obejrzeć tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=n6cdazMWc0k

 

Nie zadaję dzisiaj żadnej pracy domowej, ale proszę o nadrobienie tych zaległych.

 

Viele Grüße! Pozdrawiam!


JĘZYK POLSKI:

Język polski, kl. VIII

Dzień dobry

Myślę, że jesteście  zadowoleni z próbnych egzaminów? :D

Znasz już gatunki dziennikarskie /podręcznik, str.212 - 213/, więc dzisiaj uporządkujesz podstawowe cechy gatunkowe reportażu; poznasz pojęcie dygresji i mowy pozornie zależnej.

Proszę zapisać temat:
Gdy reportaż / zwracam uwagę na pisownię / jest sztuką, gdy praca jest pasją.

1.W jakich środkach przekazu możemy się spotkać z reportażem? /zapisz/
reportaż:
-telewizyjny
-radiowy
-internetowy
-filmowy
-prasowy: pisany i fotoreportaż

2. Zapoznaj się teraz z informacją o Ryszardzie Kapuścińskim, autorze naszego dzisiejszego fragmentu / podręcznik, zad. 15, str. 226/.

3. A teraz przeczytaj tekst wstępny  oraz fragment reportażu Ryszarda Kapuścińskiego, Jeszcze dzień życia / czytaj również przypisy /, str. 221 - 224.

4. Zastanów się nad ćwiczeniem 2, 3 i 4, str. 225 i napisz w zeszycie krótką prasową notatkę informującą na temat przedstawionych w tekście wydarzeń. Zamieść w niej tylko informacje  - bez komentarzy i ocen.

Tematyka reportażu:
Czas zdarzeń:
Bohaterowie:
Przedstawione wydarzenia:
Podane fakty, informacje:
Osoba reportera: baczny obserwator, który znajduje się w centrum wydarzeń, wrażliwy na otaczający go świat

5. Przeczytaj informacje zawarte w ćwiczeniu 11 i 13, str. 225  - o mowie pozornie zależnej
i o dygresji. Spróbuj znaleźć w tekście przykłady.

6. Zastanów się teraz nad językiem i stylem reportażu Ryszarda Kapuścińskiego oraz nad samym autorem / przeczytaj poniższą notatkę /

Środki stylistyczne i ich wpływ na narrację:

powtórzenia: np. nie było nalotów, ... nie było cmentarzy; wszyscy spieszyli się, wszyscy wyjeżdżali porównania: np. miasto umierało tak, jak ginie oaza, w której wyschły studnie; Jak chory, który w chwilach agonii nagle ożywia się i na moment wracają mu siły, tak w końcu września życie w Luandzie nabrało szczególnego wigoru i tempa; o świcie kołysało się jeszcze u brzegu, bezładnie spiętrzone, ... jak zamienione w muzeum miasto starożytnego Wschodu po wyjściu ostatniej wycieczki
epitety: np. gorączkowy (ruch), (kobiety) wymięte, rozczochrane, (dzieci) brudne, senne; kamiennym (mieście)
metafory: np. góry desek i dykty; miasto drgnęło i powoli zaczęło odpływać; Miasto wypłynęło w świat, w poszukiwaniu swoich mieszkańców

Dzięki tym środkom stylistycznym tekst jest bardziej obrazowy, oddziałuje na wyobraźnię i   emocje odbiorców.

Dygresje i ich rola w tekście:
Na przykład dygresja na temat zapachu lasu w ubogiej w roślinność Luandzie, przypomnienie leśniczówki w Borach Tucholskich - wzbogaca tekst o nowe treści (refleksje, wspomnienia autora), nadaje mu bardziej indywidualny charakter.

Mowa pozornie zależna i funkcja tej konstrukcji:
Mowa pozornie zależna umożliwia zaprezentowanie różnych punktów widzenia, zmianę perspektywy odbiorcy, przekazanie w sposób bardziej bezpośredni przeżyć i emocji bohaterów.

Styl reportażu:
Relacja z wydarzeń i obserwacji autora przedstawiona jest w sposób literacki (obecność wielu środków stylistycznych) - tekst Ryszarda Kapuścińskiego możemy nazwać reportażem literackim.

Autor reportażu:
prezentuje konkretne fakty,
zmierza do wywołania refleksji, poszukuje prawd ogólnych,
jest współuczestnikiem i jednocześnie obserwatorem wydarzeń, daje świadectwo swoim przeżyciom.

7. Zapisz podsumowanie.
Reportaż to gatunek publicystyczny. Utwór ten ma charakter sprawozdania z wydarzeń, których autor był bezpośrednim świadkiem lub uczestnikiem. Może to być również rekonstrukcja wydarzeń przeprowadzona w taki sposób, że czujemy się ich świadkami.W reportażu zamieszcza się dokładne dane, przytoczenia wypowiedzi, cytaty. Ważna jest nie tylko wiarygodność, ale i aktualność przedstawianych faktów. Reporter odwiedza miejsca, o których pisze, aby podkreślić autentyczność swojej relacji. W reportażu dopuszczalne są elementy oceny sytuacji. Autor stara się jednak zachować obiektywizm i próbuje docierać do prawdy. Tematem reportażu mogą być nie tylko ludzie i zdarzenia, ale także atrakcyjne miejsca.

8. Dla chętnych:
    Polecenie 20, str. 227 /podręcznik/  Ty też możesz zostać reportażystą, czyli autorem reportaży. Reporter a reportażysta. Czym się od siebie różnią? / Spróbuj się tego dowiedzieć w dostępnych źródłach /. Mam nadzieję, że Cię to zainteresuje.
                                                                                 Pozdrawiam
                                                                                         Krystyna Kita
                                                                                                        Zostań w domu


ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ:

Temat: Uzależnienia...

W wolnej chwili proponuję oglądnąć filmy i o chwilę refleksji.

1.   https://liblink.pl/xQngJPsxTX
2.   https://liblink.pl/QEJbQuBN2a
3.   https://liblink.pl/2jDdndJYG0

Krystyna Nalepka


RELIGIA

Obrzędy Wielkiego Tygodnia


 

Certyfikat wojewódzki

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Listopad 2020
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Imieniny