6.04.2020
MATEMATYKA:
Temat: Pola wielokątów.
Podręcznik str.196 zad.19 (przypomnij sobie wzór na pole sześciokąta foremnego, wykonaj rys.pomocniczy, zaznacz dłuższe przekątne – zobacz, na co podzieliły cały sześciokąt),
str.196 zad.23a (narysuj w zeszycie podobny rysunek, jak w tym przykładzie, z pola kwadratu oblicz jego bok, zaznacz na rysunku i popatrz, co potrzebujesz jeszcze, aby obliczyć pole zamalowanej figury)
BIOLOGIA:
WPISUJEMY DATĘ DO ZESZYTU ĆWICZEŃ
Temat: Zależności pokarmowe między organizmami.
Data: 6.04.2020
CZYTAMY TEKST W PODRĘCZNIKU STR. 122-129
UZUPEŁNIAMY ZADANIA W ZESZYCIE ĆWICZEŃ KTÓRE NIE SPRAWIAJĄ WAM KŁOPOTU – CZYLI TE KTÓRYCH JESTEŚCIE PEWNI – MINIMUM 2 DO WYBORU. JEŚLI ROZWIĄŻECIE WIĘCEJ TO ŚWIETNIE.
Z TEJ LEKCJI BARDZO WAŻNE JEST ZAPAMIĘTANIE, ŻE:
- MATERIA (SUBSTANCJE) KRĄŻY W EKOSYSTEMIE
- ENERGIA PRZEPŁYWA PRZEZ EKOSYSTEM (PRZEZ KOLEJNE POZIOMY TROFICZNE) I ZAWSZE OSTATECZNIE ULEGA ROZPROSZENIU
- ZWRÓĆCIE TEŻ UWAGĘ NA STR 128 NA PIRAMIDĘ MASY I ENERGII
ŹRÓDŁO DODATKOWE (NIEOBOWIĄZKOWE):
https://epodreczniki.pl/b/obieg-materii-i-przeplyw-energii-w-ekosystemie/Psa2cUlCm (ŚWIETNY FILMIK I ĆWICZENIA INTERAKTYWNE)
MÓJ E-MAIL: paramecium@wp.pl, TELEFON: 500597606
Proszę się ze mną kontaktować przez dziennik Librus. „Wiadomości/Napisz/Nowa wiadomość”. Na wszystkie pytania odpowiem.
POZDRAWIAM
Martowicz
CHEMIA:
WITAM
W ZESZYCIE WPISUJEMY TEMAT I DATĘ
Temat: Aminokwasy.
DATA: 6.04.2020
CZYTAMY LEKCJĘ Z PODRĘCZNIKA STR 182-185
WPISUJEMY NOTATKĘ DO ZESZYTU:
NOTATKĘ I CAŁY ZAPIS DO ZESZYTU UMIESZCZAM W PLIKU PDF „Aminokwasy-notatka” PONIŻEJ WIADOMOŚCI. NOTATKĘ NALEŻY PRZEPISAĆ DO ZESZYTU. KTO MA DRUKARKĘ MOŻE WYDRUKOWAĆ I WKLEIĆ.
MARERIAŁY DODATKOWE (NIEOBOWIĄZKOWE): POD LINKIEM
https://epodreczniki.pl/a/aminy-i-aminokwasy/DzJZ5l9SX (ŚWIETNE FILMIKI DOTYCZACE BUDOWY GRUP FUNKCYJNYCH: AMINOWEJ I KARBOKSYLOWEJ ORAZ FILMIK PRZEDSTAWIAJĄCY REAKCJĘ KONDENSACJI DWÓCH AMINOKWASÓW, CIEKAWE KOŃCOWE ZADANIA INTERAKTYWNE - POLECAM)
W PRZYPADKU PYTAŃ KONTAKTUJCIE SIĘ ZA POŚREDNICTWEM DZINNIKA LIBRUS / WIADOMOŚCI / NAPISZ / NOWA WIADOMOŚĆ, W WYJĄTKOWYCH SYTUACJACH TELEFONICZNIE
MÓJ E-MAIL: paramecium@wp.pl, TELEFON: 500597606
Martowicz
JĘZYK POLSKI:
Język polski, kl. VIII
Dzień dobry
Na dzisiejszych zajęciach będziemy ćwiczyć i kształtować:
- umiejętności czytania tekstu o charakterze wspomnieniowym;
- wykorzystanie kontekstu biograficznego i historycznego do interpretacji utworu;
- sprawności samodzielnego gromadzenia, selekcjonowania, porządkowania informacji;
- umiejętności rozpoznawania i właściwego odczytywania ironii;
- umiejętności nazywania wartości;
Zapisz temat:
Mozolną ścieżką wiedzy. Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy/fragment/.
1.Zapoznaj się z informacjami biograficznymi Melchiora Wańkowicza / podręcznik, str. 242 /.
2.Korzystając z tego tekstu wstępnego, napisz w zeszycie krótki życiorys Melchiora Wańkowicza.
3.A teraz przeczytaj uważnie fragment tekstu Tędy i owędy. Aby lepiej zrozumieć treść - czytaj przypisy.
4.Opisz realia szkolne przedstawione w tekście i porównaj je z zasadami obowiązującymi we współczesnej szkole /zapisz notatkę, możesz dopisać swoje własne spostrzeżenia/
Zasady jakie panowały w szkole M. Wańkowicza:
- językiem wykładowym był język rosyjski (potem, po strajku, wprowadzono język polski),
- w szkole panowała surowa dyscyplina,
- w razie nieobecności nauczyciela uczniowie byli pilnowani przez specjalnego belfra,
- uczniowie za karę byli przetrzymywani w karcerze,
- uczono się m.in. języka rosyjskiego, języka francuskiego, języka łacińskiego
5. Wymień różne rodzaje komizmu zastosowane przez autora /słowny, postaci, sytuacji/i zastanów się nad stylem tekstu. Zapisz notatkę.
Tekst Melchiora Wańkowicza jest humorystyczny, co świadczy o dużym poczuciu humoru autora. Wykorzystał on we wspomnieniach różne rodzaje komizmu i opisał świat swojej młodości z dystansem, często ironicznym. Wańkowicz pisze w sposób swobodny, humorystyczny, nie trzyma się chronologii swoich wspomnień, stosuje dygresje. Pisze w pierwszej osobie. Jego język jest barwny, czasem dosadny, pełen anegdot, cytaty rosyjskie lepiej oddają atmosferę szkoły pod zaborami.
6. Na podstawie tekstu, wypisz wybryki uczniów, te o charakterze patriotycznym i zwykłe wybryki szkolne.
7.Zapisz w zeszycie wartości, które były ważne dla autora Tędy i owędy,np. wolność, ...
8. Na zakończenie mam dla Ciebie ciekawy artykuł o strajku szkolnym w Warszawie /1905 r./
https://liblink.pl/hMzXxevM2Y
9.Dla chętnych: Ćw. 6, str. 246